Binnenlandse rechtbank; Hij oordeelde dat de vrouw, die werd gefactureerd omdat haar ziektekostenverzekering haar niet dekte, deze rekening en de gemaakte kosten moest betalen.
In Nederland is iedereen verplicht een zorgverzekering te hebben. Burgers kunnen een zorgverzekeringspakket kiezen op basis van hun budget en een gratis behandeling krijgen met verschillende functies, afhankelijk van het pakket dat ze kiezen. Echter, de persoon In gevallen waarin het verzekeringspakket niet dekt, moet hij uit eigen zak betalen. Moet het ziekenhuis de patiënt dus vooraf waarschuwen als de zorgverzekering een medische ingreep niet volledig dekt? Het antwoord op deze vraag werd duidelijker met de uitspraak van de rechtbank Oost-Brabant: De verantwoordelijkheid ligt bij de patiënt.
Op 29 november 2021 stuurde het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch een rekening van 1638,29 euro naar een patiënt die geopereerd was. De vrouw die de nota ontving, betaalde het gevraagde bedrag echter niet omdat het ziekenhuis haar niet vooraf op de hoogte had gesteld. Het ziekenhuis, dat de rekening lange tijd niet via het incassobureau kon innen, stapte als laatste redmiddel naar de rechtbank.
Zoals blijkt uit de rechtbankverslagen, heeft de vrouwelijke patiënt een basisverzekering voor ziektekosten via Zekur Insurance Company. Er is echter geen gezondheidsovereenkomst tussen het bedrijf Zekur en het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Daarom wordt er na de behandeling een rekening van 1638,29 euro naar de vrouw gestuurd.
De claim van de vrouw: het ziekenhuis had moeten informeren
De vrouw stelt dat het ziekenhuis haar tijdens de preoperatieve gesprekken niet heeft gewaarschuwd, hoewel ze wel over de nodige verzekeringsgegevens beschikte. Volgens de vrouw wist het ziekenhuis al dat ze geen overeenkomst had met Zekur en kreeg ze voor de operatie geen schriftelijk prijsvoorstel voor de eventuele factuur. De vrouw stelt dat als haar was verteld dat ze zo’n rekening zou betalen, ze liever in een ander ziekenhuis had willen worden behandeld.
De claim van het ziekenhuis: het moet weten dat de rekening wordt verzonden
Het ziekenhuis vindt dat patiënten zelf moeten uitzoeken of ze verzekerd zijn voor behandeling of wat hun verzekering dekt. Jeroen Bosch Ziekenhuis stelt voorts dat genoemde patiënt al eerder in het ziekenhuis is behandeld en de aan hem toegezonden rekeningen voor deze behandelingen heeft betaald.
De rechtbank maakte het laatste punt: Verantwoordelijkheid van de patiënt
In de rechtbank van vorige week vroeg de rechter: “Moet het ziekenhuis de patiënt vooraf waarschuwen wanneer de ziektekostenverzekering een medische procedure niet volledig dekt?” maak een einde aan de vraag. Volgens de beslissing van de rechtbank; Als de zorgverzekeraar de behandeling niet vergoedt, hoeft het ziekenhuis de patiënt niet vooraf te waarschuwen voor de rekening. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de patiënt om dit te weten.
In die zin accepteerde de rechtbank de claim van het ziekenhuis en oordeelde dat deze gegrond was, en oordeelde dat wanneer een zorginstelling werd aangevraagd, werd besloten wat medisch te doen, maar dat patiënten informatie moesten hebben over de inhoud van hun eigen verzekering.
In de uitspraak van de rechtbank werd gesteld dat “het de eigen verantwoordelijkheid van de patiënt is om al dan niet een transactie aan de persoon te vergoeden”.
De rechtbank Oost-Brabant bepaalde dat de vrouw, die werd vervolgd, de rekening van 1638,29 euro van het Jeroen Bosch Ziekenhuis moest betalen. Daarnaast moet de vrouw 300 euro incassokosten en 868,74 euro gerechtelijke procedures betalen.